Förlossningsberättelse

Nu tänkte jag skriva ner min förlossningsberättelse, hur Isabelle kom till världen <3

Vaknade tidigt kl. 03 någongång i måndags 8/2-10 av att jag började känna någon stark mensvärk. Låg och smsade ett tag, efter drygt en halvtimme började det kännas så starkt att jag inte kunde ligga ner och gick ut till mamma som låg och sov på soffan. Väckte mamma och sa att jag börjat känna av någonting och att de börjat kännas i ryggslutet också. Efter en timme hade det blivit värre, så jag smsade till min stora syster Linda att de var dax att brygga kaffe och komma till Skene för att invänta att åka med mig in till förlossningen för att det var på gång. Gick och vaggade fram och tillbaka. Sedan vid 06 på morgonen kom syster, satt och pratade en bra stund. Mamma och jag åt lite frukost =) När jag inte hade mina värkar fick jag passa på att äta och dricka för de gjorde för ont när värkarna väl kom. Jag ringde till förlossningen och rådfrågade vad jag skulle göra, fick lite tips och dom skrev ner i min journal att jag ringt så dom vet att jag kanske skulle in.
Timmarna gick och de blev värre, försökte få så mycket sömn som möjligt men fick vilat någon timme totalt iallafall . Sedan blev klockan 17 och värkarna var mer intensiva, smärtsammare och kom mer regelbundet än innan. En värk i ca 50-60 sekunder på fem minuter. Ringde till förlossningen ännu en gång för att jag trott mitt vatten gått, så dom rådde mig att åka in för att jag skulle kollas upp. Så jag tog mina väskor, så åkte jag och syster intill Borås, förlossningen =)
Kom in till ett rum och fick göra ctg kurva. Låg där och led i 45 minuter med banden på magen och fy fan vad de började göra ännu ondare, kunde knappt ligga still eller rättare sagt sitta still =( Dom sa att de såg ut att jag skulle få stanna kvar, så jag fick ett patientrum som jag fick vara på och vänta. Vid 20 tiden blev värkarna ännu mer intensivare och mer smärtsammare och jag blev grymt sur haha =P Dom kom ca var 4e minut, och jag ville sparka sönder saker kände jag och jag tänkte då: "fan om de gör ont nu, fan vad jag kommer skrika och vara otrevlig när jag föder sen" haha. Efter en liten stund kom en barnmorska in och en barnmorskestudent för att kolla hur öppen jag var. Fick ligga och spreta lite på benen, och dom sa att jag var 4 cm öppen. Då frågade dom mig om smärtlindring och jag sa nej till allt dom föreslog, sa bara att jag gärna skulle vilja testa bad isåfall så kollade dom upp om de fanns ett förlossningsrum ledigt med badkar... Efter 15 minuter kom dom tillbaka och dom sa att vi kunde flytta in våra saker till ett förlossningsrum och de var då jag riktigt kände att de var dax snart, att denna dagen jag väntat på äntligen var här, bara några timmar från =)
Kom in till rummet och i högtalarna dunkade mix megapol haha. Gjorde ännu en ctg-kurva på mig och efter det fick jag testa ett varmt bad, kände dock inte att det hjälpte ett dugg men badade ändå från 12-01. Sedan så ville dom kolla hur öppen jag var igen. Och på dom tre timmarna som gått hade jag bara öppnat mig 1 cm till, dvs jag var bara 5 cm öppen och de gick förjävla långsamt, så dom frågade om dom skulle göra hål på fosterhinnorna så att vattnet skulle gå och jag sa genast ja! Då var klockan 01.20 . Och jo jag tyckte verkligen att det kändes när dom gjorde hål, fyfan och när vattnet sedan forsade ut. AJ AJ AJ. Då började det verkligen sätta igång och göra redigt jävla ont! Då fick jag även lustgas och nam nam, de var gött ;) Det behövdes även om det fortfarnade gjorde ont men det tog bort toppen på smärtan iallafall. Sedan var jag näst intill helt bort haha, var i min egna värld ^^ Det gillade jag, men såfort en värk kom kröp jag ihop till en boll och ville att allt skulle sätta gång på riktigt. 02.00 hörde jag att min syster sa till mig: "Det är klart nu! :D ååh!" jag tog bort lustgas masken och frågade "va? vart är bebisen då? :O" för jag såg att en barnmorska bara gick omkring i rummet och jag hajjade nada haha. Då sa syster: nej, du är helt öppen! du kan börja krysta nästa gång!!! :D Då tänkte jag "fan också, är de inte klart ännu? haha :p" Jahopp. Bara att sätta igång tänkte jag, och denna känslan när de tryckte neråt var nog den mystigaste känslan jag känt haha. Det trycket var något så otroligt . Men nu kände jag att det äntligen var på gång! Så på 40 minuter hade jag öppnat mig 5 cm. Haha =)
Då sa barnmorskestudenten till mig "Nästa gång du får en värk, försök att krysta tre gånger under hela värken. Jag sa bara okej, och höll min syster hårt i handen som stod breve mig... Tills slut kom de en värk och jag krystade på som fan haha. Jag krystade och tryckte på när jag skulle och allt gick bra! Dock hade jag inte lustgas längre, hehe. Dom sa att hässan var ute och frågade om jag ville känna, då sa jag "nee, usch :p" så sa min syster "jag vill känna" Så kände hon ;P Sen fick jag en värk till och då kom halva huvudet ut och sedan vid nästa kryst så kom huvud, halv och axlar ut och då kunde dom dra ut henne ! :) Hörde bara att en barnmorska frågade mig "vet du vad det är? Så svarade jag ja " Ja!!" så frågade barnmorskan mig "Vad skall jag skriva? =)" Jag "en flicka" så började jag brista i tårar och så la dom upp henne på mitt bröst! Den lyckan, den känslan! Den var det bästa jag känt i hela mitt liv. Jag älskade henne så jävla mycket och det gör jag fortfarande! Från krystvärkarna till att hon var helt ute tog det 26 minuter. Låg bara och grät i flera minuter efter hon kom ut. Jag var så lycklig, jag ÄR lycklig =) Det enda som fattas nu är att skaffa egen lägenhet i Borås så är allt packat och klart för oss =) och det händer väl inom kort förhoppningsvis .
Sedan blev det problem att få ut moderkakan dock, vanligtvis tar det ca 15 minuter, men dom fick bara ut halva och även då dom drog försiktigt gick det inte. efter 40 minuter ville dom att en läkare skulle komma in och kika på det, skulle inte det funka skulle det bli operation .. Men fem minuter efter så fick dom äntligen ut den. Tack och lov!
Hela förlossningen från först värken tog 23 timmar drygt =)

Idag är Isabelle redan 5 dagar gammal :) tiden går så fort.

Dock blev vi kvar på BB i 4 dagar bara för att hennes vikt gick ner precis på gränsen på dom 10 % och de ogillades :( men efter 4 dagar började allting vända och vi kom hem igår tidig eftermiddag.. Alla var glada att se oss och hon är så älskad av så många så det finns inte :) <3

Hon är mammas skatt! <3 Och jag älskar henne så otroligt mycket!
Hon är mitt allt. Min värld.
Jag vet seriöst inte vad jag skulle göra utan henne. typ dö?
Hon är det bästa, finaste och goaste jag äger och har .
Detta är riktig kärlek på jävligt hög nivå <3

Första natten inatt här hemma gick bra :) Isabelle somnade vid 23 tiden igår kväll, vaknade vid 03 gav henne mat och ny blöja så somnade vi snabbt om. Så vaknade hon vid 06 igen, gav henne mat och ny blöja återigen och hon somnade så gott om. Och jag fick pumpa ut bröstmjölk eftersom jag inte ammar just nu /: Så jag pumpar ut och ger henne min mat på flaska :) Fungerar kanon bara att de är jobbigt att pumpa var annan timme :(
Men jag försöker eller vi försöker med amningen då och då på dagarna, hade varit så mer bekvämt att kunna amma Isabelle . Men kommer inte amningen igång skall jag lägga ner amningen helt och fortsätta ett tag med min pumpade mjölk och sedan ge henne enbart ersättning. Troligen får jag väl piller för att amningen skall upphöra om jag inte orkar försöka mer, för handpumpa kommer bli förjobbigt att göra varannan timme, om man tex är ute i stan i flera timmar. Måste ju pumpa annars blir det aj aj i brösten /:

Isabelles födelsevikt: 2820 g
Isabelles födelselängd: 49 cm
Isabelles huvudomfång: 33 cm

Jag älskar min dotter, Isabelle Elly Eidland <3
Hon är helt perfekt.
Världens finaste underverk !

Nu är det att vara mamma igen =)
Dax att mata Isabelle .
(bild på underverket kommer inom kort !)

Ha det fint allihopa.

Madde & Isabelle abdikerar
<3

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0