Vecka 29 (28+0)

Idag går vi in i vecka 29, jössus vad fort tiden går :) hihi
Nu för tiden går veckorna, eller snarare dagarna rätt så fort, efter klockan 12 på dagarna försvinner dagarna utan ett knyst, haha. Känns som att min mage inte alls direkt växer, min ena syster säger att jag är jätteliten, många som tycker jag är liten men min mamma var också väldigt liten hela hennes graviditet med mig tex, eller i huvudtaget har hon sagt att hon var rätt liten i magen, så jag kanske brås på henne tro? :) hihi.

Nu tänkte jag visa lite info om min graviditet för denna veckan ;)

  • Första dagen for din senaste mens var 30-Apr-2009
  • Ditt förlossningsdatum är beräknat till: 04-Feb-2010 (Vattumannens tecken)
  • Du är gravid i vecka 28+0 (läs mer).
  • Bebisen väger c:a 1277 gram. *
  • Bebisen är c:a 39.1 cm från hjässa till fot. *
  • Du har klarat av 70% av graviditeten.
  • Du har 83 dagar till förlossningen.
  • Din första trimester varar från 30-Apr-2009 till 29-Jul-2009
  • Din andra trimester varar från 30-Jul-2009 till 27-Oct-2009
  • Din tredje trimester varar från 28-Oct-2009 till 04-Feb-2010
En jättebra hemsida, där man kan se 4D bilder på en bebis i vecka 29 (som jag är i nu :)) som rör på sig och man ser vädligt mycket. hihi, helt fantastiskt !

http://www.barntotal.se/gravidkalender/gravidkalender/gravid_vecka_29/

Barnet

Nu börjar det verkligen likna en riktig liten bebis. Pojkar väger ofta lite mer än flickor.

Barnet växer och frodas. Nu är det ungefär lika långt som en vanlig skollinjal, men olika barn är olika långa redan nu.

Vikt 1 400 gram.

Mamma

Barnet och magen fortsätter att växa och det kan kännas som om dina inre organ trängs undan. Fostrets sparkar kan ses utanpå magen. Att känna mycket sparkar är helt normalt. En del känner mindre än andra. Från livmodern ner mot ljumsken går det så kallade livmoderband. När livmodern växer och livmoderbanden tänjs ut kan du känna en smärta som strålar ut mot ljumsken och blygdläpparna. Efter förlossningen drar banden ihop sig och besvären går över. Kanske känner du av förvärkar? Ett bra sätt att slappna av och dämpa dem är att lägga dig i ett varmt bad. När du slappnar av avtar värkarna.

nepp, nu har vi fått en hel del om min vecka, hihi ;)

Får väl lägga in en bild på magen också, men de kan jag ta senare !
hihihihih..



Igår när älskling kom hem hade jag fixat maten sågott som klar, han behövde bara vänta dryga fem minuter :) snäll och duktig jag känner mig ;)

 

Vi hade även våran tvätt tid mellan 17-21 igår kväll, och de gick jättebra! :D Haha. tog drygt två timmar igår alltsomallt, och så hade vi ungefär 2 timmar kvar om vi ville tvätta mer, haha! men vi tar det en annan gång, nu så har vi tvätt tid på tisdag kväll nästa vecka, 17-21 :)

Annars idag så kommer mamma hit lite senare :) hon får stjuts med pappa in hit, kul att hon också får komma hit, hon har ju inte ännu varit här och hälsat på så det är på tiden att hon kommer hit ;) hahaha . Pappa kommer väl förbi också då en liten stund antar jag :) ungefär när mamma och pappa kommer tror jag älskling kommer hem från jobbet också, så det blir lite folk i vår stuga ikväll ;) haha.

så nu har jag iallafall fått i mig frukost, skall nog blogga klart och sedan hoppa in i duschen och sedan fixa in tvätten i gaderoberna våra och fixa mig, bädda och städa en aning innan alla kommer senare : ) Måste göra lite mer nytta idag, haha.

Då tar väl jag och drar mig : ) ha det bra-o!

Elly abdikerar :)


Kommentarer
Postat av: Linda

Tack så mycket :)

2009-11-12 @ 15:52:32
URL: http://lindaglansins.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0