Everything comes in small amouns

Nu har jag nästan suttit i tre-fyra timmar och läst på lite om mitt tillstånd. "Hotande förtidsbörd", och det var en hel del som varit med om samma sak, är med om samma sak som jag är just nu och det känns ju rätt skönt att veta att det ändå är väldigt vanligt.. Dock är de en jobbig situation men jag var ju drygt 1 cm öppen när jag kom in i torsdags på förlossningen, men nu verkar jag vara okej igen enligt läkarna som undersökte mig dagen efter också. Sängliggande borde jag egentligen nästintill vara men det är svårt att vara det när man måste laga mat, städa, diska och fixa här hemma dagligen, annars blir gubben sur :o
Har även läst en massa forum om just detta, och jag skall egentligen inte ut och vandra direkt långa sträckor men jag kan ju självklart vara ute och gå emellanåt bara det inte blir för tungt men de är trist att inte kunna göra saker som jag tex gjorde för en vecka sedan, var i stan, kollade omkring på tex klappar osv. Det känns ändå :( Men jag gör vad som helst, bara bebis håller sig därinne några veckor till så underlättar det för oss alla. Vill inte att det skall hända bebis någonting. Usch :(

Så jag får se hur länge jag och bebis orkar knipa tillsammans, eller orkar vila. Jag läste på ett forum förut att det var en i min situation som fick samma sak som jag fast i vecka 25 redan och fick bli sjukhus liggande ett tag som jag och sedan hem och ta det extremt lugnt. Och att hon inte fick vara ute knappt, bara ta det lugnt. Hon orkade knipa tills vecka 37 sedan kom hennes lilla skatt :)
Så som jag förstått det får väl jag bunkra upp med bra film, serier, godis och andra gottigheter sista tiden nu, för på fredag nu, så går jag in i vecka 33 :) Då kommer jag anses som höggravid läste jag och Då måste jag ta det lugnt ^^,

Varenda vecka bebis ligger kvar i magen min är värdefull. <3

Hittade även lite fakta om just detta:

Hotande förtidsbörd definieras som regelbundet värkarbete med cervixpåverkan.

Det är svårt att säga vilka orsakerna är till att man råkar ut för förtidsbörd. I de allra flesta fallen går det inte att komma fram till en absolut orsak. Några av de samband med hotande förtidsbörd som man tror sig ha hittat är:

  • tidigare förtidsbörd
  • dålig viktuppgång
  • cervixinsufficiens
  • för tidig cervixmognad
  • smärtsamma uteruskontraktioner
  • genital infektion
  • flerbörd
  • uterusmissbildningar
  • myom
  • prematur vattenavgång
  • fostermissbildningar
  • bakteriuri
  • psykoekonomiska orsaker

Forskarna är inte helt eniga i hur pass man kan förhindra eller fördröja för tidig födsel. I vissa studier som gjorts har man inte kunnat påvisa att täta kontroller av livmoderhalsen eller värkhämmande medel påverkar graviditetslängden (Klein, Goldenberg 1990) medan andra studier har visat att om det finns ett program för övervakning av kvinnor med hotande förtidsbörd så kan det förlänga graviditeten (bl.a. Reid, Morris 1979; Quick, Greenlick et al 1981), en senare studie (The Collaborative Perinatal Study) kunde dock inte bekräfta detta trots att man i studien hade med kvinnor med betydligt större risk för förtidsbörd.
Några av de åtgärder man vanligtvis tar till för att försöka fördröja förlossningen är:

  • identifiera riskpatienter
  • sätta in cerclage
  • uteslut infektion
  • sjukskrivning
  • prolapsring
  • behandla urinvägsinfektioner
Jag och bebis min skall ta det lugnt nu intill det sista dagarna av graviditeten :) har jag bestämt, haha ^.^ Så jag får hoppas att de förblir så och jag skall försöka kniiiipa så länge som möjligt nu. för allas skull, speciellt för bebis <3

Så på tal om annat, eller på tal om bebis .
Igår kväll när jag och älskling satt i soffan och kollade på DH var bebis så aktiv så det fanns inte :p Både jag och Andreas satt och log hela tiden :) var så underbart att känna. vi båda hade händerna på samma ställe så vi kunde känna bebis buffa omkring i magen! hihi . Vi älskar dig vårat lilla hjärta <3 Du har gett både mig och Andreas en mening med livet, puss på lill skrutt*n :)

Nepp. om man skulle ta och göra annat? men vad? :p Maten står på tining, sängen bäddad, diskat sågott som :p haha. Aja :)
Ha det bra nu !!

Elly abdikerar :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0